Det å få
oppleve å være en del av det store universet,
er
noe jeg gleder meg over daglig. At vi svever
rundt
i
denne uendeligheten, er en gåte i seg selv. I
maleriene
mine
prøver jeg å formidle den fantastiske
opplevelsen
jeg
har av å være menneske på denne kloden. Det er
mitt
eneste "budskap". Det er nok for meg.
Han snakker mye om opplevelse, maleren Per
Hauge. Opplevelse av naturen, opplevelse av det
lille mennesket i store kosmos, opplevelse av
det omskiftelige i landskapet. Han er en
opplever. Og opplevelsene, minnene og
erfaringene tar han med seg inn i atelieret som
han har bygget på Smedløkka i Brunla. Her deler
han opplevelsene rundhåndet med den det måtte
interessere - i form av særegne malerier;
fargesterke og med en glød og intensitet som
vitner om både spontanitet og skaperglede.
"Dager i et landskap" har han kalt utstillingen
som åpner i Det Gule Galleriet. Den formidler
landskapsopplevelser både fra Brunlanes, fjord
og fjell i hjemtraktene i Ryfylke og fra frodige
Madeira.
Landskapet
grunnleggende
Landskapet - både det urørte naturlandskapet og
det bearbeidede kulturlandskapet med
menneskeskapt bebyggelse og installasjoner - er
motiv i praktisktalt alle Per Hauges malerier.
Han er imidlertid ikke landskapsmaler i
tradisjonell forstand. Uttrykket i maleriene
veksler mellom innslag av figurative elementer
og det helt ut abstraktet, varierende fra et
nærmest kubistisk oppbygd maleri, til heftig
fargebruk i slektskap med Pollock
Ofte deler han opp motivet i et slags rutenett.
På denne måten blir det flere malerier i ett,
samtidig som alt smelter sammen i en helhet. -
Denne oppdelingen oppstod i grunnen spontant.
Jeg ville ha med både natt og dag i samme bilde.
Vår virkelighet består jo egentlig bare av en
sammensetning av flere forskjellige opplevelser.
Og et landskap er ikke noe statisk. Det
forandrer seg hele tiden. Fargene, bildene vi
ser rundt oss, oppstår i møtet mellom lyset og
mørket. Landskapet endrer seg med årstiden, med
dagslys og nattemørke, med vind og vær - det er
hele tiden i bevegelse.
Derfor setter jeg sammen maleriene mine av flere
bilder som man gjerne kan oppleve enkeltvis, men
også samlet.
- Hvor mye betyr motivet ?
- Motivet er først og fremst en forankring - det
er den maleriske prosessen som er det viktigste.
Landskapet har imidlertid alltid vært helt
grunnleggende for meg.
Malerisk frihet
Per Hauges malerier har utviklet seg mer og mer
i abstrakt retning, selv om utgangspunktet -
landskapet - er konkret nok.
- En tid malte jeg helt figurativt, ren
realisme. Jeg føler imidlertid at jeg trenger
den friheten som gjør maleriet spennende, å
kunne bruke intuisjonen. På den måten får jeg
også fortalt mye mer av den prosessen som
foregår i naturen - omskifteligheten. I bunnen
ligger imidlertid hele tiden håndverket og en
masse erfaring. Det er ingenting i maleriene som
gir seg selv. Uansett uttrykk - det handler hele
tiden om å studere og formidle form og farge i
rommet. Jeg føler at jeg må male, og at jeg må
gjøre det slik jeg selv vil. Gleden over å male
kan jeg rett og slett ikke være foruten. Det er
den som er avgjørende, sier han.
Hauge maler sine bilder på plate og med
akrylmaling. Han begynner hvert bilde på
fullstendig fritt grunnlag - uten opptegning.
Landskapets dybde framstår med horisontlinjen,
men uten det klassiske linjeperspektivet.
Svend
E. Hansen
Østlandsposten, mars 2001
|