CV
*
Galleri
*
Pers tekster
*
Presse
*
"En opplever
med pensel og palett"
|
Aviskritikker
2006
|
Tønsberg
Kunstforening: ”Øyeblikk av Lys”
På den nye utstillingen gjør området ved
Ryvarden , fyret ut mot storhavet i vest, noe
med det maleriske uttrykket til Hauge. Ja,
kanskje rent ut forløser det på nytt? Det er
lyset og den værbitte villskapen i dette
nådeløse havnære han fanger. Og når han i
tillegg beveger seg vekk fra det jordbundne og
opp til himmellegemene, tar han ytterligere et
skritt ut i et annet malerisk univers. Den
fragmentariske oppdelingen av billedflaten er en
del av hans særpreg og maleriske signatur som
passer veldig godt også her. Resultatet blir en
koloristisk kakofoni, som likevel tøyles til
sammenheng av den erfarne kunstneren.
G. Hald, TB.
|
1996
|
Tønsberg Blad
Hauges landskaper er det vestnorske og kuperte,
langt ut mot opprørt hav. I moderat
fugleperspektiv blir landskapet fragmentarisk
sammensatt. Hans utgave av Madeira gir også
fornemmelsen av vann, vekstlighet og jordfarve,
abstrahert til rene farveinntrykk som tøyles
gjennom vertikale og horisontale inndelinger av
billedflaten. I de mer hjemlige landskap oppstår
et lysskimmer som liksom filtrerer de små,
isolerte feltene av stor skjønnhet. Og summen av
et "Åpent landskap" blir et utsyn hvor man
stadig finner nye maleriske områder å fortape
blikket, f.eks. himmelhvelvingen. Som en
hildring egnet til drøm, undring og kanskje
lengsel.
G. Hald, TB.
|
1995
|
"NORDISKE
LANDSKAP" Århus Kunstbygning
Farveeksplosion. Hos nordmændene legger man mest
mærke til Per Hauges lysfyldte
farveeksplosioner.
H
P Jensen.
|
1994
|
"NORDISKE
LANDSKAP"
Tredje kunstner fra Vestfold, Per Hauge, viser
at fylkets representerte kunstnere står seg
meget godt ved siden av kollegene fra det øvrige
Norden. I "Morgenlys" splintrer de første
solstrålene fjordlandskapet i mangefarvede
fasetter. Øyet oppfatter landskapet gjennom
fragmenter som langsomt vokser sammen til et
hele foran øynene våre.
G.
Hald, TB.
|
1994
|
"NORDISKE
LANDSKAP" Bohuslen Kunstmuseum
Per Hauges hørn av verkeligheten er som sedda
gennom ett temperament utrustat med kalejdoskop
och før tankarne til Kadinsky.
B.
Norberg
|
1994
|
"NORDISKE
LANDSKAP" Varmlands Museum
Per Hauge arbetar med något kubiserade
prismeaktiga fargformer i vacker, nestan
romantisk ton.
J. Nyman
|
1993
|
Østlandsutstillingen
Per Hauges bilde "Morgenlys" er et av
høydepunktene blant maleriene. Det viser et
kupert kulturlandskap ved kysten, presentert i
en klar kubistisk form, som umiddelbart gir
assosiasjoner til mesteren Braques. Den
kubistiske oppbyggingen er kombinert med
eminent, særdeles koloristisk fargebruk og
resultatet er et bilde man umiddelbart legger
merke til.
S.
E. Hansen, ØP.
|
1992
|
Sandefjord
Kunstforening
Per Hauge befinner seg i brytningen av det
konkrete landskap, men betraktningen er paret
med drøm, som i bildet "Månefossen".
G
Hald, TB.
|
|